27 marca 2018 roku będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Teatru. Ustanowiono go w czerwcu 1961 roku. W jego ramach zorganizowana została przez Instytut Teatralny akcja Dotknij Teatru 2018. Złoży się na nią szereg spotkań, wykładów, spektakli w całej Polsce. Przygotowaliśmy dla Was przegląd wydarzeń, jakie odbędą się w Warszawie.
PONIEDZIAŁEK 26 MARCA
PORTRET KOBIECY: LEKCJE KREATYWNEGO PATRZENIA
Już 26 marca br. o godzinie 18:00 w STUDIO Teatrgaleria na placu Defilad odbędą się warsztaty dla dorosłych. Prowadzić je będzie Kinga Czaplarska. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
AdBlock wykryty!
Proszę dodać kulturalnemedia.pl do białej listy lub wyłączyc AdBlocka dla tej strony.
Cudze spojrzenia. Czy to one nas tworzą czy też robimy to sami, świadomie? Co mówi o nas wygląd? W jaki sposób kontrolować własną wizualność w społecznych lustrach? Czy istnieje klasyczny styl, a także czy da się zachować indywidualność w świecie chorym na modę i design? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z kreowaniem własnej wizualności będziemy szukać na warsztacie z cyklu Portret kobiecy, do którego inspiracją jest spektakl Dobra terrorystka.
Wstęp bezpłatny. Rezerwacje: edukacja@teatrstudio.pl
JAK (Z SENSEM) ROZMAWIAĆ O TEATRZE?
26 marca br. o godzinie 19:00 odbędzie się prelekcja dr Mateusza Żurawskiego w STUDIO teatrgaleria na placu Defilad. Organizatorem warsztatów jest Teatr Studio.
OPIS
Teatr wydarza się pomiędzy aktorem i widzem, tu i teraz. Próba opisu przedstawienia, które każdego wieczora jest inne, choć przecież takie same, to zadanie graniczące z niemożliwością. Bez różnicy czy podejmuje się go historyk z perspektywy kilkudziesięciu lat, czy krytyk z perspektywy kilku dni. Uprawianie teatrologii to zajęcie cokolwiek podejrzane. Jak bowiem badać coś, co poza tu i teraz właściwie nie istnieje?
Wstęp bezpłatny. Rezerwacje: edukacja@teatrstudio.pl
WTOREK 27 MARCA
WYPOŻYCZALNIA KOSTIUMÓW STUDIO – DZIEŃ OTWARTY
27 marca br. o godzinie 12:30 w STUDIO teatrgaleria na Placu Defilad otwarty zostanie magazyn kostiumów – suknie z epoki, stylowe, ślubne i eleganckie, największy wybór smokingów i fraków, ponad 100 kostiumów dla dzieci. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
Przenieś się w czasie i podróżuj po epokach. Oglądaj, dotykaj, przymierzaj, stylizuj i za pomocą wieszaków pełnych teatralnych strojów stań się na moment kimś innym.
Wstęp bezpłatny. Bez rezerwacji.
GALERIA STUDIO – DZIEŃ OTWARTY
27 marca br. o godzinie 14:00 w STUDIO teatrgaleria na Placu Defilad startuje dzień otwarty. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
Jak zorganizować wystawę sztuki? Jakich umiejętności potrzeba, aby być dobrym kuratorem? Czym zajmuje się producent galerii? Na te i inne pytania odpowiedzą pracownicy Galerii Studio, którzy w godzinach 14:00 – 15:30 będą do dyspozycji odwiedzających a także oprowadzą i opowiedzą o aktualnej wystawie Ewa Zarzycka: Nie jestem Zofią Rydet.
Wstęp bezpłatny. Bez rezerwacji.
JEDEN NA JEDEN – AKTORZY CZYTAJĄ WIERSZE
27 marca br. o godzinie 15:00 w STUDIO teatrgaleria na Placu Defilad odbędzie się Akcja Jeden na jeden. Prowadzona będzie przez zespół aktorski STUDIO teatrgalerii. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
Akcja Jeden na jeden jest nietypowym, bezpośrednim spotkaniem widza z aktorem. Uczestnicy zostaną zaproszeni do sali prób, gdzie tym razem aktorzy nie pracują nad scenami, tylko czekają. Czekają na indywidualne spotkanie z widzem i wybranym przez siebie ulubionym wierszem, słowem, inspiracją. By spotkać się inaczej niż przy okazji spektaklu, podzielić się z widzami tym, co dla nich ważne, bez zbędnych słów. Oczy w oczy, jeden na jeden.
Wstęp bezpłatny. Rezerwacje: edukacja@teatrstudio.pl
MONODRAM EWY BŁASZCZYK
27 marca br. o godzinie 19:00 w STUDIO teatrgaleria zaprezentowany zostanie monodram Ewy Błaszczyk – Oriana Fallaci. Chwila w której umarłam.
OPIS
Fallaci, jedna z najbardziej wyrazistych i słyszanych dziennikarek swojej epoki, tłumaczyła zawsze, że pisze o wojnie, bo wojna odsłania w ludziach to, co jest prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę. Mówiła, iż rozumie ludzi lepiej w wojennej rzeczywistości, niż w czasie pokoju. Inspiracją dla monodramu były także osobiste fragmenty Listu do nienarodzonego dziecka. Bolesna rozmowa z kimś, kto nie istniał. Tym razem osobista wojna. Bohaterka opowiada o sobie w chwili, w której umarła, w momencie przejścia. O najtrudniejszych doświadczeniach mówi nie tylko rewolucjonistka, ale także kobieta. Spektakl z napisami dla osób niesłyszących.
TEKST: Remigiusz Grzela
KONCEPCJA INSCENIZACYJNA: Zbigniew Brzoza
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Dariusz Zabiegałowski
MUZYKA: Jacek Grudzień
PROJEKCJE: Anna Zuzanna Błaszczyk
Wstęp płatny. Rezerwacje: bilety@teatrstudio.pl
CASA VALENTINA
Teatr Polonia po raz kolejny dołącza do obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru. Na spektakl Casa Valentina grany 27.03.2018 jest dostępna pula 30 biletów w specjalnej cenie 30 zł. na hasło Dotknij teatru. Widzowie mogą je kupować 20-27.03.2018, aż do wyczerpania puli. Jedna osoba może zakupić maksymalnie 2 bilety.
OPIS
Czerwiec 1962 r., mały hotel w górach Catskills w Stanach Zjednoczonych. Pensjonat Rity i George’a to na pozór zwykłe letnie siedlisko. W rzeczywistości jest to miejsce, dokąd z całego kraju przyjeżdżają heteroseksualni mężczyźni ubierający się jak kobiety. Ricie i George’owi (alias Valentinie) udało się stworzyć warunki, w których przebrani panowie – na co dzień stateczni ojcowie i mężowie – czują się bezpiecznie. Tu mogą poczuć się w zgodzie ze sobą i ze swoim kobiecym alter ego. Sielankę przerywa doniesienie na policję o niemoralnym prowadzeniu się. Goście pensjonatu w odpowiedzi postanawiają założyć oficjalną organizację. Wiąże się to jednak z ujawnieniem tajemnicy. Czy każdy z nich jest na to gotowy? Co z uczuciami ich bliskich? Dużo śmiechu, ale i temat poruszający ważne, społeczne problemy. To tekst o potrzebie bycia sobą, o sztucznych społecznych normach, tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
Autor tekstu: Harvey Fierstein
Przekład: Kamila Jansen
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Maciej Kowalewski
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Scenografia: Arkadiusz Kośmider
Choreografia i ruch sceniczny: Krzysztof Adamski
Charakteryzacja: Ewa Kowalewska
Reżyseria światła: Adam Czaplicki
Asystentka kostiumologa: Marzena Wojciechowska
Asystentka scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska
Obsada: Joanna Gleń, Maria Seweryn, Piotr Borowski, Witold Dębicki, Maciej Kosmala, Mirosław Kropielnicki, Piotr Machalica, Rafał Mohr, Cezary Żak.
ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW
Spektakl Żeby nie było śladów będzie grany we wtorek 27 marca o godz. 19:30. Organizatorem jest Teatr Polonia, który przygotował pulę 30 biletów w cenie wejściówek (30 zł). Są one dostępne bezpośrednio w kasie Teatru Polonia na hasło Dotknij Teatru. Jedna osoba może kupić maksymalnie 2 bilety, a ich sprzedaż trwać będzie do chwili wyczerpania puli. Nie można ich rezerwować. Kasa jest czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10:00 – 19:00, a w niedzielę w godz. 12:00 – 19:00.
OPIS
Spektakl na podstawie reportażu Żeby nie było śladów Cezarego Łazarewicza uhonorowanego Nagrodą Literacką Nike. Jedna z najsłynniejszych i najbardziej przejmujących historii Polski okresu komunizmu. Szantaż, kłamstwo, propaganda, manipulacja – metody stosowane w sprawie Przemyka – czy to na pewno metody tylko władz totalitarnych? Czy w demokratycznym, współczesnym świecie są na pewno niemożliwe? Historia Grzegorza Przemyka – osiemnastoletniego maturzysty – a także losy jego matki mogą stać się na teatralnej scenie niezwykłą opowieścią nie tylko o tamtych czasach i tamtych wydarzeniach, ale może przede wszystkim opowieścią o teraźniejszych nas.
Autor tekstu: Cezary Łazarewicz
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
Adaptacja: Piotr Rowicki
Scenografia: Matylda Kotlińska
Kostiumy: Grupa Mixer
Ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko
Reżyser światła: Waldemar Zatorski
Asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Magdalena Kłosińska
Obsada: Jolanta Olszewska, Agnieszka Przepiórska, Adrian Brząkała, Wojciech Chorąży, Paweł Pabisiak, Michał Rolnicki
ŚRODA 28 MARCA
NIESAMOWITE HISTORIE – WARSZTATY Z TEATREM 21
Warsztaty odbędą się 28 marca br. STUDIO teatrgaleria. Rozpoczęcie zaplanowane jest na godzinę 17:00. Prowadzić je będzie zespół Teatru 21. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
Podczas warsztatów performersko-dramaturgicznych zajmiemy się zjawiskiem niesamowitości. Punktem wyjścia będą dla nas teksty literackie, filmy, dzieła sztuki, ale także znane historie, które stały się elementem masowej wyobraźni, a które opowiadały o spotkaniu z niesamowitym. Co kryje się za tym określeniem, co wyzwala w naszej wyobraźni poczucie niesamowitości albo pragnienie spotkania z niesamowitym?
Wstęp bezpłatny. Rezerwacje: edukacja@teatrstudio.pl
INNE PRZESTRZENIE GRY. GRZEGORZEWSKI W STUDIO – SPACER PO TEATRZE
STUDIO teatrgaleria zaprasza na spacer po teatrze. Rozpoczęcie zaplanowane jest na godzinę 19:00 w dniu 28 marca br. Prowadzącym będzie dr Mateusz Żurawski. Organizatorem to Teatr Studio.
OPIS
Dlaczego fronton Teatru Dramatycznego trafił na scenę Teatru Studio? Jak trudności akustyczne zainspirowały projekt awangardowej inscenizacji Wesela (niestety – niezrealizowanej)? Kiedy po placu Defilad miały pływać gondole? W jaki sposób Jerzy Grzegorzewski, poszukując dla swoich przedstawień nietypowych rozwiązań scenicznych, teatralizował przestrzeń Pałacu Kultury i Nauki? Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas spaceru po zakamarkach STUDIO.
Wstęp bezpłatny. Rezerwacje: edukacja@teatrstudio.pl
FRANCIS BACON, CZYLI DIEGO VELASQUEZ NA FOTELU DENTYSTYCZNYM WEDŁUG TADEUSZA RÓŻEWICZA, REŻ. JERZY GRZEGORZEWSKI (1996) – PROJEKCJA REJESTRACJI TECHNICZNEJ SPEKTAKLU
28 marca br. o godzinie 20:00 w STUDIO teatrgaleria odbędzie się pokaz z prelekcją. Organizatorem jest Teatr Studio.
OPIS
Francis Bacon, czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym był ostatnim przedstawieniem, jakie JG zrealizował w Teatrze Studio. Adaptacja poematu Tadeusza Różewicza z 1995 roku (dokonana bez znaczących skrótów i dodawania innych tekstów poety) nie została pomyślana jako pełnospektaklowa realizacja. Stanowiła część cyklu Wariacje z poetami, w ramach którego pokazywano również inscenizacje tekstów Petera Handkego oraz – w późniejszym okresie – Helmuta Kajzara. Monologową naturę oryginału – zapisu wyobrażonej rozmowy poety z malarzem i poszukiwań powinowactw między obydwoma twórcami – zamknął JG w formie, którą określano jako happening czy artystyczną prowokację. Sceniczna sytuacja walki w bokserskim ringu umieszczonym we foyer teatru nadawała poematowi o ponurym charakterze ton buffo. Sceny spektaklu przywodziły na myśl operetkę albo eksperymenty Stanisława Ignacego Witkiewicza czy dadaistów. Poważny w założeniu artystyczny dyskurs zawarty w utworze Różewicza u JG stawał się surrealistycznym w charakterze, hałaśliwym i groteskowym żartem.
Prelekcja przed projekcją spektaklu: dr Mateusz Żurawski
Reżyseria: Jerzy Grzegorzewski
Scenariusz: Jerzy Grzegorzewski
Scenografia: Jerzy Grzegorzewski, Barbara Hanicka
Muzyka: Stanisław Radwan
Obsada: Mariusz Benoit, Zdzisław Tobiasz, Anna Chodakowska, Omar Sangare, Jacek Różański