Recenzje

kup bilety online

Rodzinny "Dowód"

Andrzej Seweryn i Maria Seweryn, ojciec i córka, na deskach teatru Krystyny Jandy (mamy Marii i pierwszej żony Seweryna) przygotowują przedstawienie, w którym grają... ojca i córkę. Premiera spektaklu już w sobotę.

"Dowód" to sztuka o poświęceniu do końca. O tym, że miłość bez zaufania i wiary nie jest miłością wystarczającą i nie pozwala żyć razem - opowiada Andrzej Seweryn, który jest także reżyserem przedstawienia.

To doskonale napisana historia w formie kryminału. - Chcemy jak najdłużej utrzymać tajemnicę - zastrzega reżyser, dlatego niechętnie opowiada o samym spektaklu. Zapewnia jedynie, że karty odkrywane są powoli, a intryga wciąga. Poza zagadką kryminalną spektakl stawia bowiem pytania o granicę między geniuszem a szaleństwem, o to, czy geniusz i szaleństwo są dziedziczne. I kto jest szalony, a kto genialny? Ojciec? Córka?

Oto Catherine, błyskotliwa studentka rezygnuje z nauki, aby zaopiekować się ciężko chorym ojcem - genialnym i szalonym matematykiem. Nie wyobraża sobie, żeby oddać swojego ojca do zakładu psychiatrycznego, bo od dziecka miała z nim wyjątkowe relacje. - Opieka nad ojcem i odseparowanie od świata to dla niej absolutne przekleństwo, ale o tym przekonuje się dopiero później - tłumaczy Maria Seweryn. Gdy ojciec umiera, dziewczyna znajduje się na skraju choroby psychicznej. Tymczasem pojawia się jej pragmatyczna siostra Claire (Joanna Trzepiecińska) i Hal (Łukasz Simlat, były student ojca, który ma nadzieję na rozwiązanie ukrytej w notesach profesora matematycznej zagadki. Catherine postanawia mu pomóc... Widzowie mogą znać sztukę amerykańskiego dramatopisarza Davida Auburna z filmu pod tym samym tytułem. Przedstawienie różni się jednak od tego obrazu. Auburn, który miał być współscenarzystą filmu, po konflikcie z Rebeccą Miller zrezygnował ze współpracy i sztukę w oryginalnej wersji pokazał na Brodwayu. W filmie w rolach głównych wystąpili Anthony Hopkins i Gweneth Paltrow. Czy duet Seweryn - Seweryn będzie próbował się z nimi zmierzyć? - Chciałbym opowiedzieć historię, którą napisał Auburn jak najprościej, elegancko, przekonująco. Chciałbym, aby widz się nie nudził - podsumowuje Seweryn, który jako aktor po 28 latach wraca do polskiego teatru.

David Auburn, "Dowód", reż. Andrzej Seweryn, 12.04. Teatr Polonia (ul. Marszałkowska 56), godz. 20. Bilety: 40-80 zł.

***

To nie psychoterapia

Z Marią Seweryn i Andrzejem Sewerynem rozmawia Paulina Sygnatowicz

Jakie rodzą się emocję, gdy na scenie spotyka się ojciec z córką?

Andrzej Seweryn: To dla mnie ogromna radość. Ale obawiam się, że jak już zagramy razem na scenie, to może to być dla mnie moment niebezpieczny i mam nadzieję, że pokonam wzruszenie.

Maria Seweryn: Wiedzieliśmy już rok temu, że będziemy razem pracować nad tą sztuką. Cały czas przygotowywałam się do tego psychicznie.

Czy na scenie korzystacie Państwo z własnych doświadczeń?

A. S.: Gram genialnego matematyka, ale niekoniecznie dobrego ojca. Coś wiem na ten temat, ponieważ jestem tak strasznie zajęty pracą, że cierpią na tym inne sfery mojego życia.

M. S.: Jesteśmy zawodowcami i pracujemy na pewnym materiale. Nie prowadzimy laboratorium dusz i nie robimy sobie psychoterapii. Mój ojciec takich rzeczy w pracy unika.

Czy coś z tego spotkania wynika dla Państwa relacji?

M. S.: Poznaję mojego ojca na nowo, bo nagle spędzam z nim sześć tygodni dzień w dzień, co nigdy w życiu mi się nie zdarzyło. Pracujemy bardzo intensywnie.

A. S.: Nigdy nie myślałem: "O dobrze, że będziemy razem przez dwa miesiące" i nagle w czasie prób zdałem sobie sprawę, że rzeczywiście 8-9 godzin dziennie to faktycznie my w życiu nie spędziliśmy razem...

A co z czasem wolnym? Macie go choć trochę dla siebie?

A. S.: Chyba pani żartuje... Moje wnuczki widziałem przez ten czas tylko raz, nie mieliśmy nawet czasu, i aby uczcić rocznicę ślubu mojej córki.

M. S.: Raz poszliśmy do kina na genialny film "To nie jest kraj dla starych ludzi" braci Cohen i obydwoje wyszliśmy nim zafascynowani.

Na zdjęciu: Andrzej Seweryn i Joanna Trzepiecińska podczas próby "Dowodu".

Kasa i foyer teatru są wynajmowane od m.st. Warszawy - Dzielnicy Śródmieście

MECENAS TECHNOLOGICZNY TEATRÓW

billenium

DORADCA PRAWNY TEATRÓW

139279v1 CMS Logo LawTaxFuture Maxi RGB

WYPOSAŻENIE TEATRÓW DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

zporr mkidn

PREMIERY W 2023 ROKU DOFINANSOWANE PRZEZ

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-pionowy

PATRONI MEDIALNI

NowySwiat Logo Napis Czerwone gazetapl logo@2x Wyborcza logo Rzeczpospolita duze new winieta spis 2rgb
Z OSTATNIEJ CHWILI !
X