Katarzyna Groniec
KATARZYNA GRONIEC - Listy Julii
Katarzyna Groniec - laureatka nagrody im. Aleksandra Bardiniego w spektaklu "The Juliet Letters" z piosenkami Elvisa Costello.
Premiera płyty – wydawca LUNA MUSIC – październik 2009.
Niegdyś w Veronie żył profesor, który odpowiadał na listy adresowane do Julii Capuletti. Pod słynny balkon od lat pielgrzymują ludzie prosząc orędowniczkę najpiękniejszej czystej miłości o opiekę nad ich uczuciami. Pozostawiają tam bardzo osobiste listy pełne ludzkich dramatów: pragnień, tęsknot, wspomnień, bólu…
Oprócz karteczek pozostawianych w załamaniach cegieł Capulettich kochankowie piszą miłosne listy bezpośrednio na murze, lub niejednokrotnie zostawiają zamknięte kłódki, które mają symbolizować zatrzymanie na wieki miłości swojego życia. Kluczyk zabierają ze sobą.
W 1992 roku Elvis Costello wraz z Brodsky Quartet nagrał płytę inspirowaną tą ujmującą tradycją. Za pomocą dwudziestu piosenek udało mu się nakreślić diametralnie różne charaktery pojawiających się postaci. Ich osobiste dramaty i odczuwanie miłości. Zdradzona kobieta, dziecko, dziewczyna, żołnierz, samobójca, starzejący się Romeo, czy diabelski sprzedawca, to tylko niektóre z nich.
Na potrzeby projektu „Listy Julii”, którego premiera odbędzie się na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu powstaną nowe polskie tłumaczenia, oraz aranżacje na siedmioosobowy zespół, w którego skład wchodzić będą m.in.: saksofon, tuba, puzon, waltornia, fortepian, gitara basowa, perkusja.
BIOGRAFIA
Laureatka głównej nagrody Festiwalu Młodych Talentów w Poznaniu (1988); debiutowała rolą Anki w musicalu „Metro” w Teatrze Dramatycznym (1991). W 1997 roku na Festiwalu Piosenki Aktorskiej zdobyła Grand Prix i Nagrodę Dziennikarzy, gdzie zaśpiewała „Zdemaskowanie piosenki” Hemara oraz „Amsterdam” Brela.
Katarzyna Groniec została uhonorowana ogólnopolską nagrodą-statuetką „Prometeusza” w 2007 roku, w dowód uznania odwagi tworzenia i kreatywności artystycznej.
W kwietniu 2008 roku Katarzyna Groniec otrzymała dyplom mistrzostwa im. Aleksandra Bardiniego - za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie piosenki aktorskiej.
Brała udział w spektaklach muzycznych na deskach wielu Teatrów
w Polsce. Do najważniejszych zaliczyć można przedstawienia:
Nie opuszczaj mnie… - Piosenki Jacques`a Brela - 1994-01-07 – Janusz Józefowicz
Teatr Studio Buffo
Trzy razy Piaf - 2000-01-08 - Barciś Artur - Teatr Ateneum im. Jaracza
Piotruś Pan - Barrie James Matthew - 2000-02-27 - Janusz Józefowicz
Teatr Muzyczny "Roma"
Opera za trzy grosze - Brecht Bertolt - 2002-10-24 - Kościelniak Wojciech
Teatr Muzyczny-Operetka Wrocławska
Cohen - 2002-11-24 - Zaleski Krzysztof - Teatr Muzyczny "Roma"
Mandarynki i pomarańcze - 2003-03-15 - Wojciech Kościelniak
Teatr Muzyczny - Operetka Wrocławska
Tango Operita: Szare kwiaty – 2006-01-13 – Roman Kołakowski,
reżyseria Jarosław Staniek – Teatr Syrena w Warszawie
Najważniejsze role telewizyjne:
Wrota Europy – Niewidoma – 1999 - Wójcik Jerzy
Przybysz z Narbony - Stryjkowski Julian - Beatriz żona Daniela
1997-04-21 – Teatr TV
Kram z piosenkami - Schiller Leon - 1997-12-29 – Teatr TV
Wieczory i poranki – Paweł Mossakowski – Monika - 1998-02-02 – Teatr TV
Dyskografia:
Na rynku płytowym debiutowała albumem zatytułowanym „Mężczyźni” (2000), którego producentem był Grzegorz Ciechowski, odpowiedzialny również za większość tekstów, muzykę i aranżacje. Groniec zaśpiewała także kilka utworów poetyckich m.in. Asji Łamituginy, Wiktora Woroszylskiego, Konstantego I. Gałczyńskiego oraz Marka Grechuty. Pierwszy singiel promujący ten album nosił tytuł „Dzięki za miłość”. W 2002 roku wydała płytę „Poste restante”, w 2004 r. – dwupłytowy album „Emigrantka”, w 2007 roku „Przypadki”, a we wrześniu 2008 roku pierwszą płytę koncertową „Na żywo”.