Recenzje

kup bilety online

TA KALINA

Przed nami One dwie: Kalina Jędrusik i Kata­rzyna Figura, choć tak naprawdę na scenie jest tylko Figura, przy­wołująca legendę Ję­drusik. Trudno jednak uwolnić się od tej podwójności widzenia - losy Kaliny Jędrusik i Katarzyny Figury w przedziwny sposób rymują się i odbijają od siebie. Obie kochane i przeklęte, obie uznane za symbol seksu, uwielbiane i potępiane. I choć w monodramie „Kalina" wszystkie fakty i... zmyślenia odnoszą się do Kaliny Jędrusik, czasów przede wszystkim Gomułkowskiego Peerelu o specyficznych cechach, nie sposób uwolnić się od myśli, że Figura opowiada nie tylko o Kalinie, ale i o sobie. Może właśnie w tej zbieżności losów i osobowości tkwi tajemnica sukcesu monodramu. Scena (i kamera) kocha Katarzynę Figurę, tak jak kochała Kalinę. Toteż od pierwszej chwili aktorka trzyma na uwięzi uwagę widzów - nawet kiedy jest tylko chińskim cieniem prezentującym na rozpiętym ekranie rozmaite modele pierwszych telewizorów. Tym bardziej gdy śpiewa piosenki Jędrusik, a wśród nich niezapomnianą „Patrzę na cie­bie" Wasowskiego i Przybory. Zmienna linia emocjonalna scenariusza, z przeplatającymi się momentami komicznymi, lirycznymi i drama­tycznymi, daje aktorce pole do ukazania bogatej osobowości bohaterki. Często niezrozumianej, łatwo dyskwalifikowanej, a przecież wyjątkowej. Rzecz jednak nie w popisie warsztatowym, ale w zbliżeniu się do zagadkowej legendy artystki. Przyciągającej do siebie, choć zdystansowanej, zmysłowej i melancholijnej, której życie i kariera nie szczędziły rozczarowań. Uznawana za gorszycielkę, rugowana z estrady, filmu i telewizji musiała walczyć o zawodowe przetrwanie. To była cena wyrazistości i odmienności, poniekąd zaprojektowanej przez jej męża, Stanisława Dygata. Jego głos (Piotr Fronczewski) dialoguje z Kaliną, podobnie jak drugi głos, przypisywa­ny Władysławowi Gomułce i tajemniczemu egzaminatorowi w szkole teatralnej (Krzysztof Dracz). I choć zakłóca to gatunkową jedność monodramu, dodaje smaku spektaklowi, za który w całości odpowiedzialna jest zwycięska na scenie Katarzyna Figura.

Kasa i foyer teatru są wynajmowane od m.st. Warszawy - Dzielnicy Śródmieście

MECENAS TECHNOLOGICZNY TEATRÓW

billenium

DORADCA PRAWNY TEATRÓW

139279v1 CMS Logo LawTaxFuture Maxi RGB

WYPOSAŻENIE TEATRÓW DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

zporr mkidn

PREMIERY W 2023 ROKU DOFINANSOWANE PRZEZ

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-pionowy

PATRONI MEDIALNI

NowySwiat Logo Napis Czerwone gazetapl logo@2x Wyborcza logo Rzeczpospolita duze new winieta spis 2rgb
Z OSTATNIEJ CHWILI !
X