Recenzje

kup bilety online

Bilans

"Kontrabasista" Patricka Süskinda to jeden z najlepiej zakamuflowanych tekstów o samotności, o niespełnionych ambicjach, zawiedzionych nadziejach i przemijaniu w poczuciu ujemnego bilansu życia, życia w którym tak bardzo chciałoby się grać pierwsze skrzypce; a jednak los pokazuje nam palcem dalekie miejsce w szeregu.

Na scenie Teatru Polonia słuchamy monologu muzyka, który w każdym zdaniu o swoim zawodzie, o muzyce, miejscu pracy, technicznych detalach gry na kontrabasie, ukrywa dojmujący smutek i pretensje dojrzałego, sfrustrowanego i nieszczęśliwego mężczyzny. Ironia i pozorny humor, z jakimi zwraca się aktor do niemych słuchaczy, nie pozostawiają jednocześnie złudzeń, że skazany na swój instrument bohater sam już gdzieś dawno temu, po drodze, utracił wiarę w pozytywną odmianę losu. Jego świat na zawsze już pozostanie ciasnym mieszkaniem z ogromnym pudłem instrumentu, który choć jest najwierniejszym jego towarzyszem, to jednocześnie staje się znienawidzonym naocznym świadkiem życiowego fiaska.

Niewielu jest artystów, którzy z równą Jerzemu Stuhrowi finezją, potrafiliby zbudować tę rolę na tyle wiarygodnie, by widz zapomniał, że stoi przed nami aktor, że istnieje jakakolwiek bariera między sceną, a widownią. W "Kontrabasiście" te dwa światy magicznie się ze sobą zazębiają. Do tego imponuje wyśmienita kondycja aktora i brak choćby cienia rutyny. Mimo, że Stuhr monodram ten wykonuje już od 28 lat wciąż widać ewidentną przyjemność z gry scenicznej, popartą zwykłym, prostym szacunkiem wobec widzów. To klasa sama w sobie i nieczęsta już dzisiaj w tym zawodzie szlachetna pokora.

I choć smutny to tekst, a każdy wywołany tu śmiech jest jednocześnie śmiechem przez łzy, przyjemność to wprost niebywała być świadkiem takiego wydarzenia teatralnego. Są bowiem magicy teatru, którzy z codziennej pracy na scenie potrafią uczynić prawdziwe święto – Jerzy Stuhr do nich należy z pewnością. A sympatia widzów zaczyna się przenosić i na samą postać, w którą wciela się aktor; chciałoby się wręcz sprawić, by okrzyk z wyznaniem miłości – ostatnia bodaj szansa na zmianę losu smutnego kontrabasisty – nie uwiązł po raz kolejny w gardle bohatera.

Kasa i foyer teatru są wynajmowane od m.st. Warszawy - Dzielnicy Śródmieście

MECENAS TECHNOLOGICZNY TEATRÓW

billenium

DORADCA PRAWNY TEATRÓW

139279v1 CMS Logo LawTaxFuture Maxi RGB

WYPOSAŻENIE TEATRÓW DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

zporr mkidn

PREMIERY W 2023 ROKU DOFINANSOWANE PRZEZ

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-pionowy

PATRONI MEDIALNI

NowySwiat Logo Napis Czerwone gazetapl logo@2x Wyborcza logo Rzeczpospolita duze new winieta spis 2rgb
Z OSTATNIEJ CHWILI !
X