kup bilety online

Komunikat prasowy

Selekcja prawdziwych emocji

Katarzyna Binkiewicz, www.teatrdlawas.pl

Wytrawnym uczestnikom teatralnego życia w teatrze Polonia spektakl „Metoda” swoją tematyką z pewnością na myśl przywodził będzie wyreżyserowany przez Krystynę Jandę „Kontrakt”. Trop to słuszny, gdyż obydwie sztuki dotykają tematu trudnego życia wewnątrz bezlitosnej machiny wielkich korporacji. „Kontrakt” odnosi się do problemu inwigilacji i braku możliwości wyrażenia swojej indywidualności w pracy korporacyjnej, gdzie liczy się jedynie cel i wynik. „Metoda” jest obrazem zdecydowanie lżejszym, nieco humorystycznym, choć niepozbawionym dramatyzmu. Obrazuje proces rekrutacji w wielkich firmach, które za nic mają wartość człowieka. Liczy się wyłącznie wynik, szybkość reakcji, trafne wybory i sukcesywnie osiąganie celów bez względu na okoliczności i ludzkie tragedie.

Chciałoby się rzec, że „Metoda” to spektakl, który powinien być oglądany przez wszystkie działy Human Resources wszelkich możliwych korporacji. To dramat ukazujący mocno przejaskrawiony, chwilami wręcz karykaturalny proces rekrutacji, który w łagodniejszej formie spotykamy na co dzień. Miliony wypełnianych testów, podchwytliwe pytania, okresy próbne i paraliżujące zadania, to tylko część procesu, jaki przechodzi dzisiaj każdy, kto stara się o stanowisko w dużej, prestiżowej firmie. Kandydat wzorcowy musi być nieomylny i całkowicie oddany pracy. Nastawiony na cel, na sukces, na wyniki. Osoba niespełniająca tych warunków musi zostać wykluczona.

Tekst Jordiego Galcerana obrazuje właśnie taki rekrutacyjny test. Walka o kierownicze stanowisko rozgrywa się między czwórką kandydatów: kobietą i trzema mężczyznami. Zmuszani do wypełniania różnorakich testów, w końcu zostają sprawdzani „metodą Gronholma”. Zamknięci w czterech ścianach, niczym w reality show biorą udział w „zabawie”, która na celu ma wyłonienie najsilniejszej i najbardziej kompetentnej jednostki. Poddawani różnym próbom mają świadomość, że za chwilę mogą zostać wyeliminowani. Możliwe, że któreś z nich to pracownik firmy podstawiony specjalnie po to, by burzyć i tak już zachwianą pewność siebie i spokój uczestników tego dziwnego konkursu. Prosty sposób opierający się na selekcji naturalnej. Uczestnicy mimowolnie zaczynają rywalizować i występować przeciwko sobie nawzajem ze świadomością, że każdy fałszywy krok może przekreślić ich wygraną. Czy wszystkie zasady można złamać? Do jakich czynów człowiek może posunąć się, by osiągnąć cel? Czy w korporacyjnym świecie jest miejsce na sentymenty, uczucia i empatię?

Reżyser spektaklu Piotr Łazarkiewicz, w sposób mocny, bolesny i bardzo kontrastowy pokazuje nam wyścig szczurów, który codzienne odbywa się gdzieś obok nas. Każdego dnia tysiące ludzi w pocie czoła płaszczą się, by jak najlepiej wypaść przed przyszłym pracodawcą. Dzisiejsze czasy fundują nam emocjonalną degrengoladę – wrażliwi i słabi nie mają szansy nawet stanąć do walki.

Genialny Rafał Mohr poraża swoim cynizmem i chłodnym podejściem do uczuć i emocji, Maria Seweryn natomiast wprowadza odrobinę humoru i kobiecego rozchwiania. Aktorzy w prosty i lekki sposób przekazują trudne i kontrowersyjne treści, z którymi każdy z nas musi się dzisiaj zmierzyć.

„Metoda” to psychologiczne studium okrutnego, pozbawionego jakichkolwiek komponentów emocjonalnych życia, które kręci się wyłącznie wokół pieniędzy, prestiżu i kariery. To niebywale smutny obraz dzisiejszych czasów, które w swym pędzie trudno zatrzymać. Czasów pełnych absurdów, fałszywych ludzi i ciągłych prób sprawdzania siebie w różnych okolicznościach. Przetrwają jedynie najsilniejsi. Czy właśnie w takim kierunku zmierzamy?

Kasa i foyer teatru są wynajmowane od m.st. Warszawy - Dzielnicy Śródmieście

Mecenas
Technologiczny
Teatrów

Doradca
Prawny
Teatrów

Wyposażenie teatrów
dofinansowano
ze środków

PREMIERY W 2018 R.
DOFINANSOWANE PRZEZ


Patroni medialni