kup bilety online

Komunikat prasowy

3 x Czechow!

Katarzyna Binkiewicz, www.teatrdlawas.pl

“32 omdlenia” to jeden z najbardziej obleganych spektakli w Teatrze Polonia. Trudno się dziwić, pubiczność ma zaszczyt spotkać się z największymi - na scenie Janda, Stuhr i Gogolewski. Te trzy teatralne osobowości spotykają się, by wspólnie stworzyć szalenie dynamiczny obraz pełen ironii i wysokiej klasy komizmu. “32 omdlenia” Czechowa, w reżyserii i adaptacji Andrzeja Domalika, to sztuka balansowania między absurdem i szaleństwem.

Pusta scena i trzy puste krzesła, z których każde symbolizuje inne emocje. Stuhr, Janda i Gogolewski grają na scenie razem z widownią. Wręcz czekają na reakcje publiczności. Przedstawienie harmonijnie łączy kolejne monologi z salwami śmiechu widowni.

“32 omdlenia” to spektakl podzielony na trzy części. W każdej z jednoaktówek aktorzy wcielają się w zupełnie różne charaktery. Mocne, przerysowane postaci, cięte riposty i nietuzinkowy komizm sytuacyjny to esencja tego spektaklu. Okazuje się przy tym, że życie rosyjskiego ziemiaństwa w XIX wieku do złudzenia może przypominać nasze realia tu i teraz.

Stąd minimalizm scenografii i wszelkich teatralnych efektów - w “32 omdleniach” to słowo ma być głównym środkiem przekazu, ma mieć najsilniejszą moc. Ma być nośnikiem wartości, ma bawić, wzruszać, uczyć. Dodatkowo jeszcze ascetyczność dekoracji skraca dystans między sceną, a widownią, dzięki czemu ma się wrażenie czynnego uczestnictwa w spektaklu.

Każdą z jednoaktówek łączy jedno - niespotykany komizm sytuacji, a także prawdziwy popis kunsztu aktorskiego. Stuhr nie daje publiczności wytchnienia! W pierwszej części jako tytułowy „Niedźwiedź” - bezczelny i pyszny gbur, który przybywa do posiadłości wdowy, Heleny Iwanownej Popowej, by odebrać dług zaciągnięty przez jej świętej pamięci męża. Pani domu - w tej roli Krystyna Janda, przyjmuje go informując chłodno, że w tej chwili długu spłacić nie może i wyprasza intruza, przeszkadzającego jej w żałobie i opłakiwaniu męża. Sytuacja diametralnie się zmienia, gdy wdowa gotowa jest zgodzić się na pojedynek, rozstrzygający spór. Gorący temperament wdowy przyprawia gościa o zawrót głowy i gwałtowny, wręcz natychmiastowy przypływ uczuć do Heleny.

W kolejnym akcie, mamy okazję obserwować rzeczywistość, w której rozum i rozsądek naprzemiennie atakują serca i dusze. Tytułowe „Oświadczyny” to wcale nie taka prosta sprawa, kiedy do głosu dochodzi wybujały temperament niedoszłych narzeczonych.

„Historie zakulisowe”, czyli ostatnia cześć tryptyku, to miniatura sceniczna wykorzystująca konwencję teatru w teatrze. Po męczącym spektaklu, w garderobie, za kulisami aktorzy skłaniają samych siebie do refleksji, zastanawiają się nad istotą teatru, nad tym jaki był kiedyś, a jaki być powinien. Wspólnie zastanawiają się, czego tak naprawdę potrzebuje dzisiejszy widz. Czy chodzi tylko o to by biec szaleńczo za tym, co modne, nowoczesne, co się łatwo sprzeda? Czy dzisiaj, by sztuka mogła być na afiszu potrzebuje otoczki skandalu, czy też użycia nowoczesnej technologii i modnych, opłacalnych nazwisk? Gdzie miejsce na sztukę słowa, na kunszt aktorski, na prawdziwe emocje? Jaką tak naprawdę role spełnia dzisiaj teatr?

„32 omdlenia” powinien zobaczyć każdy, bez względu na wiek i upodobania. To sztuka, która widza rozbawi, a jednocześnie zmusi do refleksji, do docenienia tak zanikającej dzisiaj sztuki prawdziwego aktorstwa z kroplami potu na skroniach.

Kasa i foyer teatru są wynajmowane od M.St. Warszawy - Dzielnicy Śródmieście

Mecenas
Technologiczny
Teatrów

Doradca
Prawny
Teatrów

Wyposażenie teatrów
dofinansowano
ze środków

PREMIERY W 2017 R.
DOFINANSOWANE PRZEZ


Patroni medialni